Formatieplan en taakbeleid vo
De taakverdeling in het team heeft direct gevolgen voor de werkdruk. Wat is de rol van de medezeggenschap daarbij?
MEER INFORMATIEMaar de medewerkers herkennen zich niet in de teksten. Ze zien hun rol worden uitgehold en missen de differentiatie uit de praktijk. Tot verdriet van de medezeggenschapsraad is er ook al geen aandacht voor doorgroei in het nieuwe systeem. Feedback van betrokken en overleg veranderen niets, zodat de mr instemming weigert: dan maar een conflict.
Het bevoegd gezag zoekt het hogerop en vraagt de geschillencommissie om vervangende instemming. Argumenten: de beschrijving sluit aan bij wat de organisatie nodig heeft, een deskundig extern bureau heeft geassisteerd en als de zaak is vastgesteld kunnen individuele medewerkers altijd nog bezwaar aantekenen over hun persoonlijke indeling.
Dat snijdt weinig hout, vindt de geschillencommissie, zeker aangezien de mr om hele redelijke aanpassingen vraagt. Bovendien heeft het bestuur niet uitgelegd waarom generieke functiebeschrijvingen zoveel beter zouden zijn. De mr mocht instemming weigeren en het bestuur moet aan de slag om met de feedback van de medewerkers iets beters te bedenken.
Landelijke Commissie voor Geschillen WMS 7525, 3 september 2021
De taakverdeling in het team heeft direct gevolgen voor de werkdruk. Wat is de rol van de medezeggenschap daarbij?
MEER INFORMATIELevensfasebewust personeelsbeleid heeft gevolgen voor het onderwijsproces en dus ook voor het HRM-beleid. De cursus gaat in op de rol van de mr in de zoektocht naar evenwicht tussen organisatiedoelen, medezeggenschap en professionele ruimte van het personeel in het vo.
MEER INFORMATIEDe werkdruk is hoog in het onderwijs. In deze cursus leer je hoe je als MR de werkdruk op jouw school kunt aanpakken, zodat iedereen prettig en gezond aan het werk kan.
MEER INFORMATIE