Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
26 juni 2024
Pak de professionele ruimte, maak dat statuut
Het is al zes jaar wettelijk verplicht, maar op veel scholen hebben docenten nog niets gedaan aan het schrijven van een professioneel statuut. Onlangs heeft de Onderwijsinspectie controles aangekondigd. Wat nu? De Algemene Onderwijsbond biedt een voorbeeldstatuut aan voor docenten in het primair en voortgezet onderwijs die aan de slag willen.
Lees verder
Lees verder
26 juni 2024
Kunnen onze opr’s fuseren?
De twee samenwerkingsverbanden passend onderwijs voor primair en voortgezet onderwijs in onze regio hebben een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie onder twee besturen. Ook de ondersteuningsplanraden voor onze scholen werken samen. Kunnen we dit formaliseren door beide opr’s samen te voegen tot 1 raad voor po en vo?
Lees verder
Lees verder
26 juni 2024
Wat is de rol van medezeggenschap bij andere schooltijden?
Onze school is van plan de uren van de kleuters en de bovenbouw in stappen gelijk te trekken. Op dit moment maken de kleuters minder uren dan de groepen 3 tot en met 8.
Lees verder
Lees verder
14 juni 2024
Boxenmodel vereenvoudigt taakbeleid
Hoe eerlijk de lasten verdeeld zijn in taakbeleid, dat is bij veel besprekingen een onbeantwoorde vraag. Het kan wel, licht AOb-adviseur en trainer Jan Menger toe. Hij bedacht het boxenmodel, een slimme manier om het taakbeleid eerlijk in kaart te brengen. Trainer Menger zet uiteen wat het boxenmodel voor taakbeleid inhoudt en hoe medezeggenschappers er via de AOb gebruik van kunnen maken. Het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum heeft er al ervaring mee opgedaan.
Lees verder
Lees verder
20 februari 2024
Uitspraak geschil: Pas na de benoeming adviseren, dat werkt niet altijd
Eerst een nieuwe directeur-bestuurder benoemen en dan vijf dagen later advies vragen aan de medezeggenschap? De Stichting Islamitische School Amsterdam dacht ermee weg te komen, maar de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad van de drie As-Siddieqscholen legde zich er niet bij neer.
Lees verder
Lees verder
16 februari 2024
Negen tips voor arbodiscussies in de mr
Frisse lucht, goed onderhouden machines, beperking van de werkdruk en sociale veiligheid, het heeft allemaal te maken met arbeidsomstandigheden op scholen. De medezeggenschap heeft een stem. Negen tips om daar invloed mee uit te oefenen. 1.
Lees verder
Lees verder
16 februari 2024
Zo is de inzet voor het mentoraat te beheersen
Bij het instemmingsrecht op het taakbeleid kijkt de personeelsgeleding in de medezeggenschapsraad ook naar het aantal uren voor mentortaken op school. In de praktijk komen docenten daar vaak niet mee uit. Wat zijn oorzaken en hoe kan de mr de situatie rond het mentoraat verbeteren?
Lees verder
Lees verder
25 januari 2024
Mijn lessen waren gezellig, dus collega’s klaagden over het lawaai
Er is onderzoek gedaan naar het licht in een werkomgeving in samenhang met werktevredenheid. Na elke verandering van alle mogelijke variabelen kregen de werknemers vragenlijsten en kwamen onderzoekers langs voor interviews. De conclusie: wat er ook veranderde aan het licht, de werktevredenheid bleef toenemen.
Lees verder
Lees verder
25 januari 2024
‘Niet afwachten, maar actief brengen en halen’
Aysegül Aslan is trainer op de afdeling scholing van de Algemene Onderwijsbond. Zij vergelijkt de samenwerking tussen bestuurder en medezeggenschapsraad vaak met het dansen van een tango: “Een stapje naar voren en een stapje terug, met je tenen de dansvloer aftasten.
Lees verder
Lees verder
18 januari 2024
Wanneer beginnen we met het werkverdelingsplan?
Het nieuwe schooljaar na de zomer lijkt nog ver weg, maar de vorige keer kwamen we te laat in actie om een goed werkverdelingsplan voor ons team en de school te maken. Wat is verstandig?
Lees verder
Lees verder