MR nieuws

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Personeelsbeleid
  • Financiën
  • Arbeidsomstandigheden
  • Rechten mr
30 oktober 2025
Disfunctionele gmr en langdurige ziekte; antwoord op praktische mr-vragen
Wat te doen als de gmr niet functioneert? Hoe moet het verder als een mr-lid langdurig ziek is? Twee praktische vragen en antwoorden voor medezeggenschappers op scholen, afkomstig van de AOb-consulenten. Wat te doen als de gmr niet functioneert?
Lees verder
Lees verder
27 oktober 2025
Geschillencommissie: steun voor de MR
Stel je voor: jouw medezeggenschapsraad heeft stevige bezwaren tegen een besluit van het schoolbestuur. Jullie hebben er uitgebreid over gesproken, maar de standpunten blijven botsen. Wat nu? In zulke gevallen kan de geschillencommissie een doorslaggevende rol spelen.
Lees verder
Lees verder
30 september 2025
Meer geschillen, regels blijven struikelblok
Dan maar een geschil aanspannen, beslisten 40 medezeggenschapsraden toen ze er op school niet uitkwamen met hun overlegpartner in 2024. Die druk op de ketel is behulpzaam: 20 zaken konden weer van de agenda omdat de strijdende partijen het alsnog eens werden.
Lees verder
Lees verder
29 september 2025
Passend onderwijs voortaan in schoolgids
Scholen moeten ondersteuning bieden aan leerlingen en ouders die extra’s nodig hebben binnen het passend onderwijs, maar welk aanbod geldt er eigenlijk? Dat moet sinds augustus dit jaar onderdeel zijn van de schoolgids, zodat de medezeggenschap erover kan meepraten.
Lees verder
Lees verder
25 september 2025
Overnameboetes voor uitzendkrachten: wat speelt er en wat kan de MR doen?
Signalen uit het onderwijs: De AOb ontvangt steeds vaker signalen dat scholen bij het overnemen van uitzendkrachten worden geconfronteerd met overnameboetes. Dat betekent dat een schoolbestuur geld moet betalen aan het uitzend- of detacheringsbureau om de medewerker een vast contract aan te bieden.
Lees verder
Lees verder
22 september 2025
De opslagfactor: wat is een goede les waard?
Begin jaren ’90, toen ik net begon als docent scheikunde, bestond er nog geen taakbeleid. Je kreeg gewoon je lessen in het rooster, en alles wat er verder bij kwam kijken – vergaderingen, surveillances, overleggen – dat hoorde er gewoon bij.
Lees verder
Lees verder
3 september 2025
AI in het onderwijs: kansen en aandachtspunten voor de MR
Artificial Intelligence (AI) of Kunstmatige Intelligentie is bezig aan een stevige opmars binnen het onderwijs. Nu al wordt AI gebruikt in automatisch gegenereerde roosterplanningen, leerlingvolgsystemen en dashboards, maar ook in chatbots of teksttools voor de communicatie met ouders.
Lees verder
Lees verder
2 september 2025
Wat moet elk nieuw MR-lid weten?
Een goed begin is het halve werk. Dat geldt zeker ook voor de medezeggenschapsraad (MR). Om goed te kunnen functioneren, moet een MR-lid bij de start van elk schooljaar over een aantal belangrijke documenten beschikken. Deze gegevens helpen MR-leden hun rol serieus en goed onderbouwd te vervullen.
Lees verder
Lees verder
28 augustus 2025
Wat is het instemmingsrecht en adviesrecht van de MR
Meedenken, meebeslissen of zelfs een voorstel tegenhouden; als lid van de medezeggenschapsraad (MR) heb je belangrijke taken! Ben jij als MR-lid niet overtuigd van bijvoorbeeld hoe in de schoolgids het hoorrecht is beschreven? Dan kun je dit aangeven. Dit heet ook wel in vakjargon het instemmingsrecht.
Lees verder
Lees verder
12 mei 2025
Schoolsluiting of fusie? De MR heeft stevige invloed!
Op een school kan het leerlingenaantal zo ver teruglopen dat de school onder de opheffingsnorm komt en zal moeten sluiten, omdat de overheidsbekostiging stopt. Dat heeft natuurlijk grote gevolgen voor leerlingen, ouders en personeel.
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.