‘We zijn dingen normaal gaan vinden die niet normaal zijn’
Weerbaarheid, schoolfinanciën, cyberveiligheid, werkdruk en meer. Honderden medezeggenschappers kwamen 19 november kennis halen en informatie uitwisselen op het jaarlijkse WMS-congres van Onderwijsgeschillen. AOb medezeggenschap bezocht workshops en sprak met deelnemers over de mr-agenda van hun scholen en wat ze verder bezighoudt.
Foto, van links naar rechts: Michelle de Lussanet, Conny van Schie, Erika Schouwenburg, Mascha Schmeink en Dennis van der Ent Braat.
Dennis van der Ent Braat, leraar groep 6 PCOU Willibrord: “Ik ben in de mr gegaan omdat ik meer van de beleidskant wilde weten, het onderwijssysteem snappen. Waarom maken wij bepaalde keuzes, kan het ook anders? Hoe zit het financieel met onze stichting? Daar weet ik nog niet veel van, dus ik ben op het congres om kennis te vergaren. Ik ben nu ook lid van de gmr. Wij gaan als gmr de scholen in om te horen wat daar speelt.”
Erika Schouwenburg, samenwerkingsverband Profi Pendi, met haar collega Conny van Schie: “Wij zijn hier namens de mr van het samenwerkingsverband, daar gaat het over personeelszaken. Dat is iets anders dan de opr waar het ondersteuningsplan wordt besproken. Ons team is gegroeid naar vijftien mensen, dus medezeggenschap werd belangrijker. We hebben het over werkdruk en medewerkertevredenheid, maar ook het vakantierooster en het personeelshandboek. Er zijn natuurlijk zaken waarbij de onderwerpen van de opr en de mr elkaar raken. Dan zoeken we naar manieren om elkaar te versterken.”
Caroline Koetsenruijter, expert sociale veiligheid, confronteerde de volle zaal met een agressiebingo en herkenbare situaties. Herkenbaar, zo bleek. Koetsenruijter: “We zijn dingen normaal gaan vinden die niet normaal zijn. We ondernemen pas actie bij code rood. De school moet een veilige plek zijn waar iedereen floreert. Neem dit onderwerp mee en zet het op de agenda van de medezeggenschap. Het moet de normaalste zaak van de wereld zijn om het over veiligheid en agressie te hebben.”
Wat voor concrete stappen kan de mr dan nemen? Koetsenruijter: “Zorg dat je weet waar je het over hebt. Dat je collega’s weten waar ze agressie kunnen melden. Wie de opvang verzorgt en wie de dader corrigeert. Maak de afspraken in vredestijd, dus niet in de periode dat alle ouders bij de juf van groep 8 staan te dringen omdat ze dat vwo-advies willen. Op dit moment houdt 40 procent van de werkgevers zich niet aan de plicht om voor een veilige werkplek te zorgen. Weet dat je ook in het onderwijs recht heb op de extra bescherming van het overheidsprogramma Veilige Publieke Taak, net als ambulancepersoneel en medewerkers van het openbaar vervoer.”
Marloes Kotkamp, projectmedewerker PO-raad: “Het is niet de vraag of je school gehackt wordt, maar wanneer. Op digitaalveiligonderwijs.nl staat het normenkader informatiebeveiliging en privacy waar elke school in 2030 op minimaal niveau 3 aan moet voldoen. Met een gemiddelde van 1,8 zijn we daar nog lang niet. Meld je daarom bij Kennisnet alvast aan bij School-CERT, dat is een digitale brandweer die je kan adviseren bij een cybersecurity-incident.”
Onno Sidler, expert cybercrime politie: “Leerlingen komen via sociale media in contact met criminaliteit doordat ze op zoek zijn naar vapes en sigaretten. Dealers komen naar het schoolplein en bieden dan meer aan. Je kunt de politie bellen maar als wij er zijn, is zo’n dealer alweer weg. Zorg dat ouders dit weten, want die hebben vaak geen idee. Die denken dat het kind op de slaapkamer aan het gamen is.”
Michelle de Lussanet, ouderlid gmr Rijnlands Lyceum: “We hebben een nieuw kwaliteitsstelsel ontwikkeld dat de kwaliteit op onze scholen borgt. Dat heeft een mooi resultaat opgeleverd met meetbare resultaten. Er is extra steun voor leerlingen die het moeilijk hebben met nazorg en monitoring. Ook is de gmr actief betrokken bij het nieuwe koersplan voor de komende vijf jaar. We hebben meerdere sessies meegemaakt en concepten besproken. Dit was mijn eerste congres medezeggenschap en ik had geen idee hoe professioneel het allemaal in elkaar zit, ik ben onder de indruk.”
Mascha Schmeink, voorzitter mr OBC Bemmel en docent wiskunde: “Ik zit al jaren in de medezeggenschap, daar ben ik echt mee verbonden. Eerder ben ik ook gmr-voorzitter geweest. Dit was mijn eerste congres, voortaan kom ik ieder jaar. Medezeggenschap geeft je een andere blik op de school, je krijgt een helikopterview doordat docenten, leerlingen en directie bij elkaar zitten.”