Marijke, Peter & Shanti koppelen vraag en aanbod binnen een werkdag

Het drietal achter mz@aob.nl vormt het secretariaat medezeggenschap van de Algemene Onderwijsbond. Marijke, Peter en Shanti zorgen dat telefoontjes en mails van medezeggenschappers terechtkomen bij een AOb’er die kan helpen.

Tekst Anka van Voorthuijsen - - 4 Minuten om te lezen

secretariaat_medezeggenschap_aob

Hoeveel kost dat? Dat is de vraag die medezeggenschappers die bellen of mailen áltijd heel snel stellen, zegt Shanti Jagdew, één van de drie medewerkers van de Algemene Onderwijsbond die het medezeggenschapssecretariaat bemensen. Ze vertelt dan direct dat je als medezeggenschapsraad récht hebt op ondersteuning, en dat de kosten daarvoor altijd voor rekening komen van het bestuur. “Elke medezeggenschapsraad heeft recht op voldoende scholing. Dat weet nog steeds niet elke mr.”

Samen met haar collega’s Marijke Boeken en Peter klein Tank zorgt Shanti dat mails en telefoontjes van mr’s snel worden beantwoord. Deze drie weten álles over cursussen, adviestrajecten, trainingen en ondersteuning voor medezeggenschappers. Ze kennen het jargon, ze snappen de dilemma’s en ze zijn er om medezeggenschapsraden verder te helpen, zeggen ze zelf. Ze zijn de schakel tussen de trainers van de afdeling scholing van de vakbond, en medezeggenschappers op de scholen. Ze verwerken adreswijzigingen, maar zorgen ook dat een inhoudelijke vraag bij de juiste persoon terecht komt.

Wetstekst en handige pennen op voorraad

Peter klein Tank: “Als een school uit Noord-Holland een basistraining medezeggenschap wil, kijken wij welke trainer in de regio woont en of die op het gewenste dagdeel beschikbaar is. Wij koppelen vraag en aanbod aan elkaar. Binnen één werkdag reageren we, op elke vraag.”

Ze zorgen ervoor dat alle cursusmateriaal wordt gebundeld: op hun afdeling staan kasten vol readers, flyers, hand-outs, zakboeken met de wetstekst (maar ook handige pennen en kladblokken). Zij zorgen dat het juiste pakket op tijd bij de betreffende mr terecht komt. Ze organiseren de onlinecursussen, die sinds corona erg populair zijn. Verwijzen mensen door naar de helpdesk waar mr -consulenten telefonisch vragen kunnen beantwoorden.

En, om even terug te komen op het begin van dit verhaal: wat kóst dat nou, die ondersteuning van de vakbond? “750 euro voor een dagdeel van drie uur, waar twintig deelnemers aan mee kunnen doen.”

De medezeggenschapsraad bepaalt natuurlijk wát er aan de orde komt: Financiën? Overleg met de directie? Een fusie op komst of een slepend conflict? Formatieplan? “Alles kan. Er is echt maatwerk mogelijk, waarbij de trainer alle informatie en voorbeelden van jullie school gebruikt.”

Altijd voordeel met mr-servicepakket

Veel medezeggenschapsraden zijn geabonneerd op het servicepakket (dat dus ook door de bestuurder wordt betaald) à 495 euro ex btw per jaar. “Bij zo’n servicepakket zit een aantal gratis uren ondersteuning inbegrepen, én krijg je 10 procent korting op alle scholing. Bovendien krijg je korting op juridisch advies bij een in medezeggenschap gespecialiseerd advocatenkantoor.”

Het is mooi werk, vinden ze alle drie. Marijke Boeken: “Je hebt contact met een klant en je zorgt dat die bij de juiste persoon terechtkomt en antwoord krijgt op de vragen. Dan hoor je soms echt de opluchting bij mensen. Zij zitten ergens enorm mee en dan kan ik hen vertellen: we kunnen je helpen. Wij hebben trainers, die zijn hiervoor opgeleid, die komen je bijstaan, dat is hun vak en daar zijn ze goed in.”

Lees hier meer over het servicepakket 

Medezeggenschappers zijn moedige mensen

Het secretariaat regelt alles: van het eerste telefoontje tot het versturen van de factuur. Shanti Jagdew: “Als een mr na een tijd weer terugkomt om een volgende training te vragen is dat leuk. Dan hebben we het als AOb goed gedaan.”

Om iedereen goed te kunnen helpen volgden ze een telefoontraining en ze schuiven ook geregeld aan bij trainingsbijeenkomsten met medezeggenschappers in het AOb-hoofdkantoor. “Zo weten wij nog beter wat een cursus of training inhoudt, en kunnen we mensen ook beter informeren.”

Ze vinden medezeggenschappers in het onderwijs moedige mensen, zeggen ze. “We zien en horen zoveel betrokkenheid. Je doet de medezeggenschapsraad er niet zomaar even bij, het is veel werk naast je werk als docent of oop’er. En het is bijzonder dat je zoveel invloed hebt als mr. Op de gang van zaken, op het beleid op jouw school en op de kwaliteit.”

Marijke: “Je moet goed weten waar je aan begint, want je kunt ook gedoe krijgen met je directie. Daarom is het zo belangrijk om aan je scholing te werken en een training te volgen, dan ben je beter op de hoogte van je rechten en plichten. Ik gun dat iedere medezeggenschapper: je groeit erdoor in je rol en staat steviger in je schoenen.”

Kader:

Dit hoort het AOb-team terug van medezeggenschappers

Peter: “Ik was bij een training en daar zei iemand: Ik zit hier pas een half uur en het is nu al zó nuttig!”

Shanti: “Ik vraag altijd: heeft jullie medezeggenschapsraad een servicepakket? Deze secretaris was nieuw en wist van niks. Toen heb ik het meteen nagekeken en jawel: dus die mr had al recht op ondersteuning, advies-uren en korting op de trainingen. Dat was een mooie meevaller!”

Marijke: “Dat er nu veel online mogelijk is vinden onze klanten fijn. Het is extra service. Dat scheelt veel reistijd. Maar de meeste mensen geven toch de voorkeur aan een fysieke bijeenkomst.”

Kader:

Dit zegt de Wms

Artikel 28 lid 2: “De kosten die redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taak van de medezeggenschapsraad, scholingskosten daaronder begrepen, komen ten laste van het bevoegd gezag.”

Dit is dus geen kwestie van toestemming vragen of krijgen. Anders dan bij het inhuren van externe deskundigen en juridische bijstand hoeft de mr zelfs niet voorafgaand de kosten van scholing te melden.