Formatieplan

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
26 juni 2024
Pak de professionele ruimte, maak dat statuut
Het is al zes jaar wettelijk verplicht, maar op veel scholen hebben docenten nog niets gedaan aan het schrijven van een professioneel statuut. Onlangs heeft de Onderwijsinspectie controles aangekondigd. Wat nu? De Algemene Onderwijsbond biedt een voorbeeldstatuut aan voor docenten in het primair en voortgezet onderwijs die aan de slag willen.
Lees verder
Lees verder
26 juni 2024
Kunnen onze opr’s fuseren?
De twee samenwerkingsverbanden passend onderwijs voor primair en voortgezet onderwijs in onze regio hebben een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie onder twee besturen. Ook de ondersteuningsplanraden voor onze scholen werken samen. Kunnen we dit formaliseren door beide opr’s samen te voegen tot 1 raad voor po en vo?
Lees verder
Lees verder
26 juni 2024
Wat is de rol van medezeggenschap bij andere schooltijden?
Onze school is van plan de uren van de kleuters en de bovenbouw in stappen gelijk te trekken. Op dit moment maken de kleuters minder uren dan de groepen 3 tot en met 8.
Lees verder
Lees verder
14 juni 2024
Boxenmodel vereenvoudigt taakbeleid
Hoe eerlijk de lasten verdeeld zijn in taakbeleid, dat is bij veel besprekingen een onbeantwoorde vraag. Het kan wel, licht AOb-adviseur en trainer Jan Menger toe. Hij bedacht het boxenmodel, een slimme manier om het taakbeleid eerlijk in kaart te brengen. Trainer Menger zet uiteen wat het boxenmodel voor taakbeleid inhoudt en hoe medezeggenschappers er via de AOb gebruik van kunnen maken. Het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum heeft er al ervaring mee opgedaan.
Lees verder
Lees verder
16 februari 2024
Negen tips voor arbodiscussies in de mr
Frisse lucht, goed onderhouden machines, beperking van de werkdruk en sociale veiligheid, het heeft allemaal te maken met arbeidsomstandigheden op scholen. De medezeggenschap heeft een stem. Negen tips om daar invloed mee uit te oefenen. 1.
Lees verder
Lees verder
3 oktober 2022
Begroting: Voer een goed gesprek bij de cijfers
Om de begroting voor 2023 tijdig rond te hebben moet die in het najaar bij de medezeggenschapsraad liggen. Wat kunnen mr-leden als de financiën op de agenda verschijnen?
Lees verder
Lees verder
27 juli 2022
Doelstellingen halen, een oefening van geduld
Aangezien het aandeel personeel met lesgevende taken onder de 70 procent zal zakken, is er volgens de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad van scholenkoepel ZAAM in Amsterdam en omstreken te veel mis met het bestuursformatieplan. Twee keer weigert de gmr instemming. Er zijn meerdere redenen, maar de grootste pijn is dat het bestuur te weinig doet om meer mensen voor de klas te krijgen. Gevolg: minder collega’s in schaal LD dan beloofd, een te groot bestuursbureau dat blijft uitdijen, functiemixdoelstellingen worden niet gehaald, de organisatie zit op te veel onderdelen beneden het gemiddelde in het voortgezet onderwijs.
Lees verder
Lees verder
27 juli 2022
Harmonieus geschil eindigt zonder oordeel
Eerste vergissing: de rector dacht dat hij drie maanden de tijd had en kwam daardoor te laat bij de geschillencommissie terecht, waar zes weken geldt voor het aanvragen van vervangende instemming. De commissie had geen keus: niet ontvankelijk.

Maar het mr-kamp bleek eveneens met de lege handen te staan. Tweede vergissing: het omstreden besluit was door de rector wel vast uitgevoerd. Derde vergissing: de mr zweeg en keek toe, in afwachting van de uitspraak in het geschil. Het was slimmer geweest om nietigheid in te roepen, zodat het oude formatieplan geldig was gebleven. Nu de mr de nietigheidstermijn voorbij had laten gaan, werd het nieuwe formatieplan automatisch rechtsgeldig. Of afdelingsleiders allemaal ook voor de klas moeten staan, kan daarmee opnieuw op de mr-agenda verschijnen in het overleg over het volgende schooljaar.

Landelijke Commissie voor Geschillen WMS 17821, 23 februari 2022

 
Lees verder
Lees verder
31 mei 2022
Waar blijft dat formatieplan?
Het einde van het schooljaar is in zicht, maar er is ons nog geen formatieplan voorgelegd. Wat kunnen we doen als informatie uitblijft?
Lees verder
Lees verder
2 maart 2022
Mag de mr individuele afspraken in het formatieplan controleren?
Onze leraren hebben veel vragen over de lesverdeling, de uit te geven taken en de normering hiervan in uren. Kunnen we als mr een zichtaccount claimen in de formatieplannersoftware om te controleren of gemaakte afspraken worden uitgevoerd?
Lees verder
Lees verder