Lerarentekort

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
4 november 2021
Lerarentekort en tijdelijke contracten; tips voor de mr
Er is een lerarentekort, maar een vast dienstverband bemachtigen in het onderwijs kost moeite. Rara hoe kan dat? Of het nu gaat om lange aanstellingen op proef, overstappen naar een andere school of inspelen op krimp, altijd ligt de angst voor verplichtingen aan het personeel op de loer.
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2020
Onbevoegd voor de klas, hoe werkt dat eigenlijk?
Wil jouw directie het lerarentekort opvangen met de inzet van onbevoegden en zzp’ers? Bemoei je daar als mr actief mee: “Ga niet mee in het angstdenken.”
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2020
Noodoplossingen lerarentekort; Het wordt nog erger, dus blijf meepraten
Vijf grote steden krijgen extra geld en gaan het lerarentekort met meerjarige noodplannen te lijf. “Zorg als mr dat je goed weet wat er op jouw school gaat gebeuren. Ook noodoplossingen vallen onder het advies- en instemmingsrecht van een mr.”
Lees verder
Lees verder
2 maart 2020
11 Vragen over het lerarentekort
Wacht niet tot de bliksem inslaat!
Uitvallende lessen, overvolle klassen, kwaliteitsverlies: het lerarentekort veroorzaakt inmiddels in het primair onderwijs de al jaren voorspelde nadelige gevolgen en het wachten blijft op ingrepen met blijvend resultaat. Voor de kinderen van nu staan noodmaatregelen op de agenda. Moeten medezeggenschapsraden zich daarmee bemoeien en hoe smal zijn dan de marges?
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Opinie: inhaken op lerarentekort en krimp. Plan voorbij je horizon
Kijk voorbij de belangen van de eigen school en regio naar de effecten van bevolkingskrimp en het lerarentekort, bepleiten AOb-rayonbestuurder Philippe Abbing en journalist Miro Lucassen. Richt de blik verder dan de gebruikelijke periode. Er valt over de toekomst van het onderwijs zeker tien jaar vooruit te denken en te plannen, zowel voor de bestuurders als in de medezeggenschap.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2019
Waar kies je voor?
Voor het bestrijden van het lerarentekort is tijd en geld nodig. Dat kan ten koste gaan van andere activiteiten op school. Wat hebben wij als medezeggenschapsraad hierover te vertellen?
Lees verder
Lees verder
6 juni 2019
Houd lerarentekort op de agenda
Een basisschool die geen andere oplossing ziet dan groep 8 dan maar op te heffen. Vakleerkrachten muziek die drie volle dagen per week voor de groep staan. Parttimers die extra dagen komen werken. Kinderen die naar huis worden gestuurd: het lerarentekort is in veel regio’s groot. Wat kun je als medezeggenschapsraad doen?
Lees verder
Lees verder