Werkdruk

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
14 juni 2024
Boxenmodel vereenvoudigt taakbeleid
Hoe eerlijk de lasten verdeeld zijn in taakbeleid, dat is bij veel besprekingen een onbeantwoorde vraag. Het kan wel, licht AOb-adviseur en trainer Jan Menger toe. Hij bedacht het boxenmodel, een slimme manier om het taakbeleid eerlijk in kaart te brengen. Trainer Menger zet uiteen wat het boxenmodel voor taakbeleid inhoudt en hoe medezeggenschappers er via de AOb gebruik van kunnen maken. Het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum heeft er al ervaring mee opgedaan.
Lees verder
Lees verder
16 februari 2024
Negen tips voor arbodiscussies in de mr
Frisse lucht, goed onderhouden machines, beperking van de werkdruk en sociale veiligheid, het heeft allemaal te maken met arbeidsomstandigheden op scholen. De medezeggenschap heeft een stem. Negen tips om daar invloed mee uit te oefenen. 1.
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2020
Kunnen we schuiven met de werkdrukgelden?
Ons team wil de werkdrukgelden flexibel kunnen besteden, maar hoe is dat mogelijk als we onze keuzes moeten omzetten in een benoeming? Wat als we volgend jaar minder uren voor vakleerkrachten willen en meer voor onderwijsassistenten?
Lees verder
Lees verder
18 juni 2020
Stap voor stap naar beheerste werkdruk
Werkdruk is een probleem om heel gericht aan te pakken. Generieke maatregelen werken vaak niet. Bij vo-scholenkoepel OMO loopt een pilot, in samenwerking met TNO.
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Bewaak de pauze, bestrijd de werkdruk
Pauzes voor personeel staan nog meer onder druk nu de cao primair onderwijs niet meer voorschrijft dat die rond het middaguur moet vallen. In de strijd tegen te hoge werkdruk kan de personeelsgeleding in de mr een ander instrument inzetten om het risico op verzuim en burn-out te verminderen: de Arbeidstijdenwet.
Lees verder
Lees verder
6 juni 2019
Op naar de werkdrukdialoog
Wat te doen met de 237 miljoen euro voor vermindering van de werkdruk in het primair onderwijs? Deze keer mag het extra geld niet versmelten met de lumpsum, maar hebben het team en de medezeggenschapsraad direct invloed op de besteding.
Lees verder
Lees verder
19 augustus 2016
Werkdruk en stress: pak de tijdverslinders aan
Leerkrachten ervaren een steeds toenemende werkdruk in het onderwijs. Dat blijkt uit elk onderzoek dat ernaar wordt gedaan. Het maakt niet uit wie dat onderzoek doet, of dat nu de rijksoverheid (DUO, 2016) of een vakbond (CNV, 2013) is. Op dit moment voert de AOb een groot onderzoek naar werkdruk in het onderwijs uit, waarvan de resultaten begin 2017 bekend worden.
Lees verder
Lees verder