Wees zichtbaar, vraag het de achterban

Je kunt als pmr-lid natuurlijk op een tafel in de docentenkamer gaan staan en vragen of je collega’s via handopsteking even willen laten weten of ze ergens voor of tegen zijn. Dat ís een vorm van achterbanpeiling. Maar overweeg ook eens de mogelijkheid om de achterban digitaal te polsen.

Als lid van de medezeggenschapsraad kun je ‘zonder last of ruggespraak’ adviseren en stemmen. Maar je zit er natuurlijk namens je achterban, dus je wilt toch weten hoe zij over zaken denken. Hier en daar een balletje opgooien bij de collega’s is een manier om al snel te merken hoe de vlag erbij hangt. Maar als je echt duidelijkheid wilt en mensen buiten je eigen bubbel wilt bereiken, dan moet je wat meer uit de kast halen.

“Daar wordt de medezeggenschap ook levendiger van”, zegt rayonbestuurder Philippe Abbing, die regelmatig online webinars organiseert. Er zijn handige gratis online tools voor, zegt Abbing. Formulieren van Google of Microsoft maken het heel eenvoudig om wat feedback op te halen, ook tijdens een Teams-meeting. “Het kan een handig onderdeel zijn van je totale communicatieplan. Je moet het niet te vaak inzetten en een enquête moet je zeker niet te uitgebreid maken. Maar het kan zorgen voor meer betrokkenheid en meer informatie opleveren.”

Informatie verwerken

Realiseer je wel dat je die informatie ook weer moet verwerken, waarschuwt Floris IJsendorn, trainer op de afdeling scholing van de Algemene Onderwijsbond. “En je moet duidelijk zijn over wat je met die informatie kunt en wilt doen. Ik merk dat veel medezeggenschapsraden hier qua professionaliteit eigenlijk nog niet aan toe zijn.”

Annemarie van Luik, AOb-collega van IJsendorn bij de training en ondersteuning van medezeggenschappers, noemt de mogelijkheid van een digitale achterbanraadpleging altijd wel tijdens haar trainingen, vertelt zij. “Maar het is lastig om veel respons te krijgen. Niemand zit erop te wachten om een uitgebreide digitale vragenlijst in te vullen, daar zijn we allemaal veel te druk voor.”

Uit onderzoek blijkt dat er inderdaad vaak niet meer dan 10 procent respons komt op een digitale enquête. Van Luik: “Toch kan het wel zinnig zijn. Doe het kort en over een onderwerp dat je achterban echt raakt. Zeg: hier zijn we als mr mee bezig, wat betekent dit voor jullie, wat vind je?” Maar stuur geen lange vragenlijst per mail, waarschuwt ook Van Luik. “Je concurreert met zo veel andere zaken online. Ik heb het zelf ook: abonneer ik me op een nieuwsbrief en klik ik ‘m vervolgens nooit open als ‘ie binnenkomt.”

Selectief inzetten

Dus, adviseert van Luik: zet een digitale enquête heel gericht in op het juiste moment. Dat kan zelfs tijdens een onlinevergadering door heel kort een peiling tussendoor te doen. Adresseer een digitale peiling altijd heel selectief aan de mensen voor wie dit onderwerp echt interessant is. Stel je verwachtingen van de respons bij (wees realistisch) en, last but not least: weeg de reacties. “Je moet je realiseren dat het soms alleen de notoire klagers zijn die zo’n enquête invullen.”
Dat klinkt misschien allemaal weinig positief, maar laat je niet uit het veld slaan, zegt Van Luik. “Je hebt natuurlijk de plicht als mr-lid om je achterban te betrekken bij wat je doet in de mr. Probeer dat op álle manieren. Vertel in elk overleg even kort waar de mr mee bezig is.”

Dat is ook het advies van Saskia van der Schaaf, eveneens trainer medezeggenschap bij de AOb. “Zorg dat je als mr goed zichtbaar bent. In de wandelgangen, via info-blaadjes, op bijeenkomsten, in het jaarverslag, op de schoolsite en in de schoolgids. Laat steeds horen wat je ergens van vindt als mr, welke vragen je hebt gesteld en welke antwoorden of eventuele toezeggingen je hebt gekregen.”

Voetnoot:

De meest gebruikte online software in het onderwijs, Google Classrooms en Microsoft Teams, bieden allebei formulieren aan. Uitleg om een digitale enquête op te zetten staat erbij.
https://docs.google.com/forms/u/0/
https://support.microsoft.com/nl-nl/forms

Ook interessant voor jou