Voorbeeld 1: Taakbeleid VO
Het taakbeleid van een middelbare school is sterk verouderd en de schoolleiding is bezig met een nieuwe versie. De AOb-adviseur spreekt met de MR een ondersteuningstraject van bijvoorbeeld 10 uur af voor de begeleiding van het proces naar een nieuw taakbeleid. Het traject bestaat uit o.a. een intakegesprek met een afvaardiging van de (P)MR en daarna een bijeenkomst met de (P)MR. Daar bespreken en evalueren we samen het oude taakbeleid. Ook leggen we dit naast de CAO-kaders en de actuele situatie op de werkvloer. De adviseur geeft gevraagd en ongevraagd advies over de aandachtspunten en de inhoud van het nieuwe taakbeleid.
Voorbeeld 2: Fusie
De MR van school A heeft meegekregen dat er op termijn een mogelijke fusie gaat plaats vinden. De AOb-adviseur wordt gevraagd om de MR te adviseren in het fusietraject.
De adviseur maakt met de MR afspraken over hoe de ondersteuning plaatsvindt. Meestal is dit een combinatie van bijeenkomsten met de MR op locatie en tussentijds contact via mail en telefoon. In een eerste inventariserend overleg komt de fusiesituatie aan bod; welke zaken zijn van belang, wat is het tijdspad en welke rol heeft de MR. Vooraf worden afspraken gemaakt over de tijdsinvestering en de kosten.
Voorbeeld 3: Werkverdelingsplan PO
In de CAO PO is geregeld dat de PMR instemmingsrecht heeft op het werkverdelingsplan. Een MR heeft niet altijd helder welke rol zij nu precies in het werkverdelingsproces vervult. Ook zijn er vaak vragen in he team over werktijden, werkdagen en voor- en nawerk. De AOb-adviseur kan hierin informerend en ondersteunend zijn.
Vaak adviseert deze om een bijeenkomst op locatie te plannen waarbij ook het team en de directie aanwezig is. De adviseur geeft hierin eenduidige en heldere uitleg over alle facetten van het werkverdelingsplan, zodat iedereen aan het begin van het proces dezelfde basisinformatie heeft.
Verdere ondersteuning in evaluatie en het opstellen van het werkverdelingsplan behoort tot de mogelijkheden. Vooraf worden afspraken gemaakt over de tijdsinvestering en de kosten.
Voorbeeld 4: IKC (Integraal kind Centrum)
In het basisonderwijs is steeds vakere sprake van het vormen van een Integraal Kind Centrum (IKC). Dit is een voorziening waarin organisaties als onderwijs, kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, peuterspeelzaal en welzijnsactiviteiten voor kinderen zijn samengevoegd.
De MR heeft hierin een formele bevoegdheid, maar vaak te weinig kennis over wat hierbij allemaal komt kijken.
De begeleiding door een AOb-adviseur start met een cursusbijeenkomst op locatie waarin de bevoegdheid van de MR, wetgeving, maar ook de inhoudelijke kant van een IKC worden besproken.
De mogelijkheid tot verdere ondersteuning wordt daarna met de MR besproken.
Voorbeeld 5: Begroting
Een GMR heeft adviesrecht op de hoofdlijnen van het financieel beleid en kan dus
invloed uitoefenen op hoe het geld over de scholen wordt verdeeld en waarin wordt geïnvesteerd.
Een AOb adviseur begeleidt en ondersteunt de GMR bij de begrotingsbesprekingen. Zodat de GMR later de ruimte kan pakken om gevraagd en ongevraagd advies te geven.
Aan de orde komen de financiële jaarcyclus, ins and outs van een begroting en handige tools en handvatten. De mogelijkheid bestaat om de GMR ook meerdere schooljaren hierin te ondersteunen.
Doorgaans start het traject met een eerste training Financiën en worden er daarna vervolgafspraken gemaakt over de de begeleiding.
Voorbeeld 6: Relatie MR en overlegpartner
Het kan gebeuren dat de samenwerking tussen de MR en haar overlegpartner niet goed verloopt. De AOb adviseur kan dan op verzoek van de MR langs komen om samen met de MR vast te stellen wat er niet naar wens verloopt en wat de MR hier zelf aan zou kunnen veranderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanbrengen van meer structuur, het formuleren van heldere werkafspraken. Maar ook aan begeleiding van de gesprekken met de overlegpartner. Ook communicatietrainingen zijn mogelijk.