Deze reeks behandelt een cao-bepaling die verbonden is aan medezeggenschap, met adviezen over de toepassing en uitleg van die bepaling in het mr-werk. In dit artikel Professionalisering.
Simpelweg door ervaring raken medezeggenschappers vaak beter op de hoogte met de cao-bepalingen dan hun collega’s. Zo heeft de personeelsgeleding jaarlijks te maken met de vaststelling van het functiegebouw. Het personeel in de gmr en de mr heeft daarbij verschillende rollen die elkaar aanvullen.
In het onderwijs werken veel mensen in deeltijd. De baan van 4 dagen is het populairst, maar kleinere aanstellingen zijn er natuurlijk ook. Wie in deeltijd werkt, wil niet alle dagen verplicht op school doorbrengen met een reeks tussenuren. Dat is ook niet nodig.
Over twee maanden moet bij elke mr in het voortgezet onderwijs een plan liggen voor het terugbrengen van de lestaak en het invullen van de extra ontwikkeltijd. Om die cao-afspraak inhoud te geven is vooral belangrijk dat het hele team heeft meegepraat. Let daarop als mr, adviseren de cao-onderhandelaars van destijds.
Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.