Wat wil een raad van toezicht? Goed onderwijs, gemotiveerd personeel, deugdelijke schoolgebouwen en sluitende financiën. Dat alles liep heel aardig bij het openbaar onderwijs in Alkmaar, totdat de raad van toezicht nog iets wilde: een hogere beloning. Tegenspraak bleek geen optie.
Na instemming met een beleidsstuk over het taakbeleid zijn we overvallen met de uitwerking ervan. De schoolleiding weigert het terugtrekken van onze instemming te accepteren en dwingt de nieuwe werkwijze af. Wat kunnen we doen?
Niet elke leraar krijgt voor bepaalde taken evenveel uren, weten we uit onderlinge gesprekken. Maar hoe zit het precies? Een takenlijst inclusief de toewijzing per persoon wil de directie ons niet geven, vanwege de privacywet AVG. Is dat juist?
Onze leraren hebben veel vragen over de lesverdeling, de uit te geven taken en de normering hiervan in uren. Kunnen we als mr een zichtaccount claimen in de formatieplannersoftware om te controleren of gemaakte afspraken worden uitgevoerd?
Onze schoolleiding dringt aan op minder mr-taakuren omdat we een kleine school zijn. Wij vinden de mr-werkzaamheden niet minder dan op een grote school, maar staan we in ons recht als we dit weigeren?
Na een jaar oefenen met het project LeerKracht binnen de tijd voor overige taken is deze aanpak op onze school nu definitief ingevoerd. De dagstart is er voor iedereen, voor de bordsessies en teamsessies is een rooster en dit zou volgens de directie voortaan allemaal horen bij lesgebonden taken. Klopt dat wel?
Op veel vo-scholen wordt gedacht over mogelijke veranderingen in het taakbeleid. Vaak staat een ontwikkeling richting een vrijer taakmodel op de agenda. In theorie betekent dat meer zeggenschap voor docenten en teams bij het verdelen van taken, maar er zitten addertjes onder het gras. “Draagt jouw bestuurder de verantwoordelijkheid echt over? Het draait om autonomie.”
Minder uren voor deskundigheidsbevordering, dat moet de tekorten van een school voor voortgezet onderwijs de wereld uit helpen.
De oudergeleding van onze mr vraagt inzicht in het taakbeleid, dat per leerkracht is vastgelegd in een digitaal systeem.
Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.