Na een jaar oefenen met het project LeerKracht binnen de tijd voor overige taken is deze aanpak op onze school nu definitief ingevoerd. De dagstart is er voor iedereen, voor de bordsessies en teamsessies is een rooster en dit zou volgens de directie voortaan allemaal horen bij lesgebonden taken. Klopt dat wel?
Op veel vo-scholen wordt gedacht over mogelijke veranderingen in het taakbeleid. Vaak staat een ontwikkeling richting een vrijer taakmodel op de agenda. In theorie betekent dat meer zeggenschap voor docenten en teams bij het verdelen van taken, maar er zitten addertjes onder het gras. “Draagt jouw bestuurder de verantwoordelijkheid echt over? Het draait om autonomie.”
Minder uren voor deskundigheidsbevordering, dat moet de tekorten van een school voor voortgezet onderwijs de wereld uit helpen.
De oudergeleding van onze mr vraagt inzicht in het taakbeleid, dat per leerkracht is vastgelegd in een digitaal systeem.
We hadden met onze overlegpartner een akkoord bereikt over vernieuwing van het taakbeleid, en na de instemming van de mr zou het worden voorgelegd aan de collega’s. Nu blijkt dat het management-team wegens bezuinigingen opnieuw wil overleggen. Kan dat zomaar?
Taken schrappen? Dat is vrijwel onbespreekbaar in het voortgezet onderwijs. En dus gaat het bij taakbeleid over afwaarderen, herverdelen en een kleinere opslagfactor, merkt AOb-rayonbestuurder Jan Menger. Daar komt narigheid van, waarschuwt hij.
Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.