Een nieuw functiegebouw voor ondersteunend personeel in het speciaal onderwijs is voor het conglomeraat Kentalis een mooie gelegenheid om de beschrijvingen van de functies logopedist en orthopedagoog aan te laten sluiten bij de visie van het bestuur, oordeelt de organisatie. Per functie moet één beknopte beschrijving volstaan, ook al zijn er in de praktijk verschillen tussen de 32 scholen in het land.
Waar zijn de gelden voor de functiemix gebleven? Die vraag houdt de gemoederen bezig bij ZAAM, een combinatie van 23 scholen voor voortgezet onderwijs in Amsterdam, Zaandam en Monnickendam. De personeelsgeleding in de gmr probeert jarenlang precies te achterhalen of toegekend geld wel is besteed aan beter betaalde LC- en LD-functies voor leerkrachten – de oorspronkelijke doelstelling van de vanaf 2008 afgesproken budgetten.
Bij een scholenfusie in Badhoevedorp weigert eerst de ene mr instemming en daarna de andere. Jammer, vindt het bestuur, dan gaat de kleinste school dicht. Die presteert onvoldoende.
Vier technisch onderwijsassistenten zien hun functie opnieuw gewaardeerd worden, volgens het systeem dat is afgesproken met de medezeggenschap. Schaal 7, vindt de externe expert, net niet genoeg punten voor schaal 8.
De leraar is lid van de mr én actief in de wijk, hoe mooi is dat? Juist onaangenaam, vindt de werkgever, want er ligt een plan om van zes scholen terug te gaan naar drie, in een nieuwe campus, en de bewonersvereniging discussieert mee.
Op het Amsterdamse Cornelius Haga Lyceum valt veel te betwisten, zo ook de samenstelling van de medezeggenschapsraad. Half mei, kort voor de schorsing van de directeur/bestuurder die landelijk het nieuws zal halen, zijn er twee mr-vacatures in de oudergeleding. Alle ouders krijgen het verzoek om zich te melden als ze kandidaat willen zijn, en na het sluiten van de termijn blijken er precies twee belangstellenden. De adjunct-directeur die de mr-verkiezingen op deze school afhandelt laat vervolgens weten dat het tweetal zonder stemming wordt toegevoegd.
Eindelijk mag de kleine vier kaarsjes uitblazen, maar de volgende dag naar school? Dat zat er in april niet in tijdens de coronasluiting van het hele onderwijs. En, merken de ouders tot hun schrik, ook niet als de uitverkoren basisschool na de meivakantie weer de deuren opent. De leerkrachten durven het niet aan om nieuwe kleuters te verwelkomen. Want nieuwe kinderen hebben vaak extra aandacht nodig met meer dan gemiddeld fysiek contact, een verhoogd coronarisico voor personeel én de partner thuis.
De internetaansluiting voor 14.500 leerlingen van 54 scholen, is dat een zaak voor de medezeggenschap? Wel als het collectief gebeurt met andere schoolbesturen in een constructie die Europese aanbesteding moet voorkomen, vindt de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad van stichting De Haagse Scholen.
De meningsverschillen op basisschool Al Hambra in Utrecht lopen hoog op, waarna de oudergeleding in de medezeggenschapsraad naar de geschillencommissie stapt.
Twee keer benoemd voor bepaalde tijd, geen klachten over het functioneren, toch geen vast dienstverband?
Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.