De leraar is lid van de mr én actief in de wijk, hoe mooi is dat? Juist onaangenaam, vindt de werkgever, want er ligt een plan om van zes scholen terug te gaan naar drie, in een nieuwe campus, en de bewonersvereniging discussieert mee.
Op het Amsterdamse Cornelius Haga Lyceum valt veel te betwisten, zo ook de samenstelling van de medezeggenschapsraad. Half mei, kort voor de schorsing van de directeur/bestuurder die landelijk het nieuws zal halen, zijn er twee mr-vacatures in de oudergeleding. Alle ouders krijgen het verzoek om zich te melden als ze kandidaat willen zijn, en na het sluiten van de termijn blijken er precies twee belangstellenden. De adjunct-directeur die de mr-verkiezingen op deze school afhandelt laat vervolgens weten dat het tweetal zonder stemming wordt toegevoegd.
Eindelijk mag de kleine vier kaarsjes uitblazen, maar de volgende dag naar school? Dat zat er in april niet in tijdens de coronasluiting van het hele onderwijs. En, merken de ouders tot hun schrik, ook niet als de uitverkoren basisschool na de meivakantie weer de deuren opent. De leerkrachten durven het niet aan om nieuwe kleuters te verwelkomen. Want nieuwe kinderen hebben vaak extra aandacht nodig met meer dan gemiddeld fysiek contact, een verhoogd coronarisico voor personeel én de partner thuis.
Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.