Taakbeleid

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
18 januari 2024
Wanneer beginnen we met het werkverdelingsplan?
Het nieuwe schooljaar na de zomer lijkt nog ver weg, maar de vorige keer kwamen we te laat in actie om een goed werkverdelingsplan voor ons team en de school te maken. Wat is verstandig?
Lees verder
Lees verder
16 januari 2024
Samenwerking: ‘Bij gmr moet iedereen terecht kunnen’
Hoe zorg je dat de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad een goede afspiegeling is, als er bijna vijftig scholen onder één bestuur vallen? “Als je van elke school iemand in de gmr wilt, wordt het een soort Poolse landdag: onwerkbaar.
Lees verder
Lees verder
12 januari 2024
Blijf inzetten op hulp na covid
Covid lijkt geen reden meer voor overheidsmaatregelen, maar wie de diagnose post-covid krijgt, kan daar jarenlang last van blijven houden. De medezeggenschap kan zich inzetten om die narigheid te verzachten voor huidige en toekomstige gevallen.
Lees verder
Lees verder
12 december 2023
Zo blaas je leven in professioneel statuut
Wie is aan zet bij veranderingen op school, de medezeggenschap of het collectief van leraren via het professioneel statuut? Negen vragen en antwoorden over invloed, achterban, zeggenschap en vernieuwingsdrift. We hebben al medezeggenschap, waarom dan ook nog een professioneel statuut?
Lees verder
Lees verder
27 november 2023
Begroting: schuif extra geldpotjes naar je prioriteiten
Eigenlijk kún je als medezeggenschapper helemaal niet zoveel met de schoolbegroting, relativeert Arnold van Horssen, als econoom werkzaam bij de Algemene Onderwijsbond. “Waar het geld naartoe gaat ligt voor 95 procent vast. Het gaat naar personeel, naar materiaal, naar energie en onderhoud. Dat zijn allemaal steeds terugkerende verplichtingen.
Lees verder
Lees verder
27 november 2023
Zo krijg je grip op cijfers en afwegingen in de begroting
Waar staat de informatie die je nodig hebt? Dat is de eerste vraag voor mr-leden die nog geen ervaring hebben met het bespreken van de begroting. Belangrijk is het meerjarenbeleidsplan, ook wel koersplan of koersdocument genoemd. Hierin staan de strategische doelstellingen van de organisatie.
Lees verder
Lees verder
4 juli 2023
11 tips om nieuwe mr-leden te werven én te houden
Voldoende goede kandidaten vinden voor de medezeggenschapsraad valt op tal van scholen niet mee. Daarom 11 tips om de animo te verhogen én mr-leden binnenboord te houden in po, vo en ander onderwijs.
Lees verder
Lees verder
11 mei 2023
Steun voor de mr? Denk eens aan een boete
Ermelo heeft een grote eendenslachterij. Pieter Derks wees me daarop in een radiocolumn, waarbij hij dit een schofterig klotebedrijf noemde.
Lees verder
Lees verder
11 mei 2023
Raymond Hintjes: ‘Houd identiteit school in leven’
Raymond Hintjes is docent levensbeschouwing en voorzitter van Sint Bonaventura, de AOb-afdeling voor katholieke leerkrachten. Om identiteit, missie en visie levend te houden op scholen pleit hij voor verbinding van levensbeschouwing met burgerschap. Hij werkt zelf in Limburg, van oudsher natuurlijk een typisch rooms-katholieke omgeving.
Lees verder
Lees verder
15 april 2023
Denken over de werkdruk is ook een taak, vergeet dat niet
Op elke vo-school is 160 euro per leerling beschikbaar voor verlichting van de werkdruk van het personeel. Hoe dan? Daar heeft de mr van Pierson Den Bosch een hele kluif aan. Een beetje scepsis is er wel, bij enkele personeelsleden in de medezeggenschapsraad van het ds.
Lees verder
Lees verder