Elke school wil bijzonder zijn. Vernieuwingen zijn daarom aan de orde van de dag. Maar grote veranderingen vragen soms veel van het personeel. Hoe kan de mr bijdragen aan een soepel proces?
Wat te doen als Covid-19 deze herfst en winter oplaait? De medezeggenschap in mbo en hoger onderwijs moet inmiddels een plan hebben ontvangen om te beoordelen. Nu het aantal besmettingen weer oploopt is er haast bij. Bespreek de zaak daarom snel maar zorgvuldig, adviseert de AOb. Blijf letten op veilige werkomstandigheden, want als het personeel besmet thuis komt te zitten is iedereen de dupe.
Wat wil een raad van toezicht? Goed onderwijs, gemotiveerd personeel, deugdelijke schoolgebouwen en sluitende financiën. Dat alles liep heel aardig bij het openbaar onderwijs in Alkmaar, totdat de raad van toezicht nog iets wilde: een hogere beloning. Tegenspraak bleek geen optie.
Na instemming met een beleidsstuk over het taakbeleid zijn we overvallen met de uitwerking ervan. De schoolleiding weigert het terugtrekken van onze instemming te accepteren en dwingt de nieuwe werkwijze af. Wat kunnen we doen?
Niet elke leraar krijgt voor bepaalde taken evenveel uren, weten we uit onderlinge gesprekken. Maar hoe zit het precies? Een takenlijst inclusief de toewijzing per persoon wil de directie ons niet geven, vanwege de privacywet AVG. Is dat juist?
Onze leraren hebben veel vragen over de lesverdeling, de uit te geven taken en de normering hiervan in uren. Kunnen we als mr een zichtaccount claimen in de formatieplannersoftware om te controleren of gemaakte afspraken worden uitgevoerd?
Onze schoolleiding dringt aan op minder mr-taakuren omdat we een kleine school zijn. Wij vinden de mr-werkzaamheden niet minder dan op een grote school, maar staan we in ons recht als we dit weigeren?
Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.