Eens in de vier jaar doet de Inspectie voor het Onderwijs bij elke school een bestuursonderzoek. Een gesprek met een afvaardiging van mr of gmr maakt sinds anderhalf jaar altijd deel uit van zo’n onderzoek. Hoe bevalt dat?
Net als politiek, oorlog en handel is ook medezeggenschap tastbaar te maken door het als een spel in te richten. Scholierenorganisatie LAKS en het project Versterking Medezeggenschap leggen de kaarten op tafel.
Op onze school is al jaren geen medezeggenschapsraad. Nu er een fusie voor de deur staat, komt een groep ouders in verzet. Zij denken dat het fusiebesluit niet rechtsgeldig kan zijn. Wat hebben zij nog te vertellen?
Ons bestuur heeft een basisschool en een school voor voortgezet onderwijs onder zich. Kunnen we voor bovenschoolse zaken een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad in het leven roepen?
In onze mr is discussie over de kosten van activiteiten rond medezeggenschap in relatie tot het schoolbudget. Tellen schoolfeesten en kerstvieringen mee die worden georganiseerd door de ouderraad, en horen die in een activiteitenplan thuis?
Er ligt geen formeel besluit, dus er is ook geen instemmingsrecht of adviesrecht aan de orde.
Scholen die niet voldoen aan de verplichtingen zoals die in de Wet Medezeggenschap Scholen zijn vastgelegd, lopen het risico dat ze gekort worden op hun financiën.
Minder uren voor deskundigheidsbevordering, dat moet de tekorten van een school voor voortgezet onderwijs de wereld uit helpen.
Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.