Passend onderwijs een flop? Niet bij voorloper Utrecht, zegt Ank Jeurissen, directeur van het samenwerkingsverband SterkVO.
De oudergeleding van onze mr vraagt inzicht in het taakbeleid, dat per leerkracht is vastgelegd in een digitaal systeem.
In de schoolgids staat een gemiddelde groepsgrootte van 25. Nu wil onze nieuwe directie er 30 van maken met uitloop tot 32. Wat kunnen wij doen?
Op onze school is een vacature in de directie. De raad van bestuur van onze scholengroep wil deze gebruiken om iemand over te plaatsen van een school die gaat sluiten. Kan dat zonder sollicitatieprocedure?
Hoe verloopt de samenwerking tussen bestuurders en medezeggenschap? De PO- en VO-raad hielden dit najaar masterclasses rond het thema samenspel tussen bestuur en gmr. InfoMR schoof bij één bijeenkomst aan en noteerde de adviezen.
Waar gaat dat geld naar toe en is dat de juiste besteding? Mr-leden die het antwoord op deze vraag zoeken, krijgen een nieuw hulpmiddel.
Recente uitspraken in hoger beroep geven de medezeggenschap minder ruimte dan de wet biedt, analyseert advocaat Willem Hein Hogerzeil. Als het aan hem ligt, leggen medezeggenschappers zich daar niet bij neer.
Als een school iets wil leren uit de uitspraak in een klachtprocedure, mag die tekst dan onder ogen komen van de betrokken personeelsleden en het stichtingsbestuur?
Op een andere manier onderwijs geven kan best, is de boodschap van het onderwijsveld inclusief het ministerie; als de leraren samen en in overleg de ruimte maar nemen die de regels geven.
Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.