De rol van de medezeggenschapsraad in het onderwijs wordt steeds belangrijker. Tot de opleidingen tot leerkracht of schoolleider is dat nog niet doorgedrongen: zij laten het onderwerp buiten hun lesprogramma.
Personeel, ouders en leerlingen mogen over alles meepraten, claimt het bestuur van de scholen voor persoonlijk onderwijs. Maar de uitgedokterde opzet van de medezeggenschap geeft juist het bestuur veel controle, analyseert Onderwijsblad-redacteur Arno Kersten.
De medezeggenschap bij de scholen voor persoonlijk onderwijs (Svpo) is sinds kort op de schop genomen. Op de oude inspraak kwam kritiek van de Onderwijsinspectie en de Landelijke Geschillencommissie.
Op het Reynaertcollege in Hulst (Zeeuws-Vlaanderen) is het sinds de kerstvakantie verboden om energiedrankjes te drinken. Het verbod werd in de medezeggenschapsraad besproken en die ging vorig jaar al akkoord, ook de leerlingen in de mr waren het ermee eens.
Uit de opheffing van basisschool De Ratelaar in Deurne, zoals beschreven in InfoMR 3 van 2019, valt volgens de oudergeleding meer te leren dan aandacht voor de procedurekosten. “Reken er als mr niet altijd op dat het bestuur welwillend is.”
Over twee maanden moet bij elke mr in het voortgezet onderwijs een plan liggen voor het terugbrengen van de lestaak en het invullen van de extra ontwikkeltijd. Om die cao-afspraak inhoud te geven is vooral belangrijk dat het hele team heeft meegepraat. Let daarop als mr, adviseren de cao-onderhandelaars van destijds.
Kijk voorbij de belangen van de eigen school en regio naar de effecten van bevolkingskrimp en het lerarentekort, bepleiten AOb-rayonbestuurder Philippe Abbing en journalist Miro Lucassen. Richt de blik verder dan de gebruikelijke periode. Er valt over de toekomst van het onderwijs zeker tien jaar vooruit te denken en te plannen, zowel voor de bestuurders als in de medezeggenschap.
Op papier is medezeggenschap op scholen goed geregeld: de wet dekt vrijwel alle varianten en situaties, mr-leden die hun rechten gebruiken, kunnen invloed uitoefenen. Maar past de praktijk bij deze theorie?
Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.