Mixen met het rooster
Op de twee scholen voor speciaal onderwijs van stichting Volare in Nunspeet bevalt het continurooster volgens het Hoornse model met drie lange en twee korte dagen toch niet goed.
Op de twee scholen voor speciaal onderwijs van stichting Volare in Nunspeet bevalt het continurooster volgens het Hoornse model met drie lange en twee korte dagen toch niet goed.
Onze directeur wil overschakelen naar het continurooster volgens Hoorns model, en stelt dat wij daar geen instemmingsrecht op hebben omdat iedereen nu en straks een half uur pauze heeft. Is dit echt alleen een zaak voor de ouders?
Daar liggen ze dan, de afspraken over extra ontwikkeltijd in het voortgezet onderwijs. Uiterlijk 1 maart moesten teams en schoolleiding klaar zijn, nu is het tijd voor de mr om te beoordelen of alles correct is gegaan.
Invoering van een rooster met vijf gelijke dagen in plaats van de vrije woensdagmiddag is bijna altijd een zaak die per locatie kan wisselen, maar geldt dat ook bij een instelling met elf scholen voor speciaal onderwijs?
Op een brede scholengemeenschap staat jaarlijks de lessentabel op de mr-agenda, een document dat regelt hoeveel contacturen er wekelijks per vak, afdeling en leerjaar in het rooster horen te staan. Jarenlang gaf de mr instemming aan het voorstel, maar in 2015 gooit de directie een knuppel in het hoenderhok door om advies te vragen over het voorstel voor 2016. Gevolg: bedenkingen van de mr tegen een onderdeel wegen minder zwaar dan bij instemming.